باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

صادارات  ۲۴۴ هزار و ۶۷۶ تن کالا به ۴۳ کشورهای مختلف جهان/ محیط زیست؛ جنجالی ترین سوژه سال استان سمنان

در این گزارش به اهم رویدادهای سال گذشته در استانداری سمنان خواهیم پرداخت.

صادارات  ۲۴۴ هزار و ۶۷۶ تن کالا به ۴۳ کشورهای مختلف جهان/ محیط زیست؛ جنجالی ترین سوژه سال استان سمنانبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، استان سمنان با مساحت ۹۷۴۹۱ کیلومتر مربع هفتمین استان پهناور کشور با جمعیتی برابر ۶۳۶۰۰۰ نفر می‌باشد؛ نکته قابل توجه آن است که این استان از جهت تقسیمات کشوری به جهت وسعت ۴ برابر استان تهران است که این موضوع گویای اهمیت استراتژیک این استان است، از طرفی براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ جمعیت این استان ۶۳۱۲۱۸ نفر بوده و نکته جالب توجه آن است که این استان پهناور، کمتر از یک درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

صادارات   ۲۴۴ هزار و ۶۷۶ تن کالا به ۴۳ کشور مختلف جهان 

سال گذشته، سال  «حمایت از کالای ایرانی» نام داشت. استان سمنان با توجه به آماری که محمد همتیان معاون هماهنگی امورعمرانی و اقتصادی استانداری سمنان گفته است: استان سمنان یک هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد که باید برای مصرف تولیدات آن‌ها در داخل استان برنامه ریزی اصولی اتخاذ کرد.

وی معتقد است: ایجاد اشتغال پایدار لازمه تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی است و بیش از ۱۰۰ درصد از تعهدات دولت در ایجاد اشتغال در استان سمنان تحقق یافت. او ادامه می‌دهد: سال گذشته ایجاد ۹۷۰ هزار شغل تعهد دولت در سطح کشور بود و سهم استان سمنان در این بخش بالغ‌بر ۱۰ هزار و ۴۰۰ شغل بود که با توجه به تلاش‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی و همکاری بخش خصوصی بالغ‌بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ شغل جدید در سال گذشته در استان سمنان ایجاد شد.

استان سمنان در حوزه کالاهای صادراتی هم  با توجه به اظهارات علی سعدالدین مدیرکل گمرک استان سمنان عملکرد مطلوبی داشته است. ارزش ریالی کالا‌های صادراتی استان سمنان ۱۲ میلیون و ۲۲۲ هزار دلار است و  طی ۹ ماهه امسال ۲۴۴ هزار و ۶۷۶ تن کالا به ۴۳ کشور مختلف جهان صادرشده  و درآمد گمرک استان در ۹ ماهه امسال ۲۵ درصد رشد داشته است. وی بابیان اینکه متوسط ارزش دلاری کالا‌های وارداتی به استان سمنان دو هزار و ۴۸۳ دلار است، ادامه داد : کالا‌های وارداتی به گمرک سمنان از ۱۹ کشور جهان ازجمله ترکیه، آلمان، اتریش، چین، بلژیک، ازبکستان، ایتالیا، جمهوری کره، امارات متحده عربی، هلند، انگلستان است.

 
سمنان
 

محیط زیست؛ جنجالی ترین سوژه سال استان سمنان

 شانزدهم اسفندماه سال  ۹۷  حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان خبر از دستگیری مدیرکل و یکی از معاونان اداره کل محیط زیست استان می دهد و اضافه کرد در راستای ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در دستگاه های اجرایی ، با ارائه گزارشاتی از اداره کل اطلاعات درباره سوء جریان مالی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان  این افراد دستگیر شدند؛ ضمن اینکه  این سومین دستگیری مسئولان استان سمنان در نیمه دوم سال ۹۷ پس از دستگیری دو کارمند میراث فرهنگی و دو کارمند ورزش و جوانان است.
 
از سوی دیگر  برخی  از  رسانه ها علت برکناری فرشچی را مخالفت وی با طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان دانستند؛ اما عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  با تاکید بر اینکه از سال گذشته قصد برکناری فرشچی را داشته، مخالفت وی با طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان را در برکناری وی بی‌تاثیر دانسته بود . در اقدامی کم سابقه، یک نهاد تخصصی سازمان ملل متحد در حفظ محیط زیست جهانی از بازداشت هشت متخصص این رشته در جمهوری اسلامی ایران و عدم دسترسی آن‎ها به وکیل به شدت ابراز نگرانی کرد.  «برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد» (UNEP) در بیانیه خود که از مقر آن در نایروبی، پایتخت کنیا منتشر شده، اعلام است کماکان از بازداشت این افراد نگران بوده و این موضوع را با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم در میان گذاشته است. پس با این تفاسیر می توان گفت که استان سمنان در موضوع حفاظت محیط زیست همراه با حاشیه هایی بوده است.
 
نگاهی به تحولات استان سمنان

تلاش برای رسیدن به شاخص توسعه انسانی ایده آل

استان سمنان در موضوع شاخص توسعه انسانی هم روند رو به مثبتی داشته است؛ از سویی محمد دستورانی مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به میزان باسوادی ۵/۹۸ درصد از مردم استان گفت: در استان سمنان قریب به ۱۳۵۰۰ نفر بی سواد وجوددارد که مقرر شد با همکاری فرمانداران و دستگاه‌های خدمات رسان با آموزش و پرورش موضوع شناسایی افراد بی سواد پیگیری شود تا بتوانیم به این افراد آموزش دهیم.

از سویی نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: استان سمنان با رقم ۷۸.۸، رده‌های بالای جدول شاخص امید به زندگی در کشور را به خود اختصاص داده است و تصویب راه اندازی مرکز اسناد و اطلاعات سلامت و سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر از جمله مصوبات این کارگروه بوده است.

نگاهی به تحولات استان سمنان

 علیرضا آشناگر استاندار سمنان یک‌شنبه در جلسه مشترک ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی و شورای راهبردی  یکشنبه 19 اسفند 97  با اشاره به اقدامات استانداری در ایام نوروزگفت: دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد اجرایی خدمات سفر می‌بایست در عمل به تعهدات و وظایف خود اهتمام ورزند. فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت، طی ایام نوروز ۹۸ باید با حضور در منطقه تحت مدیریت خود، نسبت به ارائه خدمات مطلوب به مسافران نظارت داشته باشند.

آشناگر بابیان اینکه فرمانداران به دلیل مسافرت و خالی شدن خانه‌ها باید در تأمین امنیت شهر تلاش کنند، معتقد است : هلال احمر، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، پلیس‌راه، علوم پزشکی و خدمات درمانی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و … می‌بایست به صورت فعال و مستمر طی ایام نوروز در استان حضور داشته باشند. از طرفی مسافران به عنوان میهمانان نوروزی استان سمنان قلمداد می‌شوند که می‌بایست مسئولان برای ارائه خدمات مطلوب و مناسب به این مهمانان تلاش کنند و باید کوشید تا با ارائه خدمات مطلوب و اقدامات اجرایی مناسب، میزبان خوبی برای هموطنان عزیز باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار